Fra yogalærer til yogaterapeut

2019-03-01

Fra Yogalærer til Yogaterapeut - 

                     Fra Negevørkenen til Frankrig og Indien


- "Min søster er Yogaterapeut". 

Vi står i det åbne fælleskøkken i en økolodge i Negevørkenen i Israel. Jeg er taget hertil med min familie. På ferie. Fred og ro i stenørkenen. Natten er kold og dagen kølig. En varm kilde fylder en lille pool, som vi nyder godt af hver dag. For drikkevand bores der 500 m. 

Jeg mødes med søsteren, Galit nogle dage senere og snart har hun fortalt mig om Dr. NC i Indien, der hvert år kommer til Frankrig to gange for at undervise franske elever i Yogaterapi. Der er fysioterapeuter, yogalærere, sygeplejersker, psykologer og læger. Efter kort tid beslutter jeg mig for at søge om optagelse på den 3 årige uddannelse. Med min lange yogaerfaring og reference fra Galit kommer jeg ind på uddannelsen.

Uddannelsesforløbet

Undervisningen foregår i Paris og i Sydfrankrig samt i Chennai, Indien. Indholdet i uddannelsen er komplekst og under hvert modul får vi små passende portioner teori dels om sygdomme og diagnoser og dels om yogaens metoder og teknikker og deres brug og implementering. Under hvert modul har vi 20 prøveelever, som fremlægger deres diagnoser mm. Vi er med i processen og vores lærer analyserer og beskriver og forklarer, hvorledes øvelserne skal sammensættes og deres virkning og effekt. 

Yogaterapien er på en gang enkel og kompleks. Vi arbejder i samme retning som og med naturen, lader kroppen gøre arbejdet ved at give de bedste forudsætninger. Det er naturen og kroppens funktioner, vi lærer om. 

Vi bygger systematisk vores videngrundlag op og står klart, at alle tråde bliver bragt sammen i det sidste modul i Indien. 

Fakta om uddannelsen: 500 timers undervisning fordelt over 3 år samt 10 timers en-til-en undervisning for at udvikle sig selv og sin yogapraksis. Derudover mange timers studier mellem modulerne.