Safran

Safran kommer oprindeligt fra safrankrokussen crocus sativus. Krydderiet indeholder over 120 meget specielle ingredienser med stor effekt på vores helbred. Oftest findes det som pulver eller som tråde. Det er en efterspurgt ingrediens i mange retter og anvendes i massageolie nok mest udenfor Danmark. Kun en lille mængde er nødvendig for at opnå en effekt. Mange variationer findes, som eksempelvis fra Persien, Afghansk og Spanien.


Man kan vel synes, at krydderier måske kun er til smag og eventuelt farve, men der er mange mikrokomponenter, som har en stor betydning blandt andet vitamin C. Safran bidrager således til dannelsen af hvide blodlegemer og kollagen, som er en vigtig del i celledannelsen altså sårheling, muskeldannelse, blodåre- og vævsdannelse.


Safran forbedrer også fordøjelsen og kroppens omsætning af fødevarer. Derudover er der en høj jernkoncentration i safran, hvilket gør krydderiet nyttigt i forhold til jernmangel. Lægevidenskaben er enige om at kaliumindtaget har betydning for vores hjertes velbefindende. Safrans indhold af kalium er betydeligt og dette stof sænker trykket i blodårerne dvs. sænker blodtrykket og derved stress for hjertet.


Safran indeholder også komponenter, som har en effekt på insulin i kroppen og har derved også en effekt på diabetes og ved hyperglykæmi, som er for højt indhold af blodsukker. 


Mange ingredienser i safran har en effekt på vores hormonsystem og kan stimulere hormoner som gør os glade og tilfredse. Safran anprises derfor som værende angstdæmpende.


Nogle ingredienser i safran fremmer optagelsen af calcium, hvilket påvirker knoglestyrken og kan modvirke osteoporose.


Alt i alt mange gode grunde til at inkludere safran i sin ugentlige kostplan eller sågar gå over til et kosttilskud med safranindhold.


Udover den originale safran findes den der på engelsk kaldes falsk safran, "safflower", på dansk er dette tidselolie. Knap så kendt for at være en juleingrediens, men nu vi er ved det kan det nok være nyttigt at vide mere om. Så det kommer en anden dag.