Sæsonens kropsvedligehold

Vinterbadning

Sæsonen for vinterbadning er begyndt. Det er blevet populært og i Danmark er der i Vinterbaderforeningen over 50 000 medlemmer. I Roskilde er der 660 og ved Himmelsøen 34. I Veddelev, som åbnede sidste år, er der 150 medlemmer. Mange steder er der ventelister.

Selv steg jeg langsomt ned i det kolde vand sidste år, den lille søde sauna i Veddelev, var en del af oplevelsen. Jeg havde brug for en udfordring og det her var en af den slags ting jeg længe har tænkt på.

De knapt så kolde alternativer

Men det er jo ikke alle, der er til det kolde vand og skiftet mellem varmt og koldt. Det kan jeg godt forstå. Men der er andre måder at få rørt ved blodcirkulationen og den generelle velvære:

Når du er i brusebad:

- Skift til den kolde bruser når du tager dit bad. Skift tilbage til den varme og veksel sådan nogle gange.

- Brug en hampehandske eller en badebørste i badet.

Du kan også bruge handsken i karbad.

Når du er tør:

- Skrub dig let med handske eller børste. Start oppefra ved hals og nakken og arbejd i store og små cirkler ned over hele kroppen. 

Giv jer tid og gør det med din partner.

Hvad kan du bruge?

Der er dejlige produkter på markedet. Brug det der er mest naturligt. Selv synes jeg godt, om det som Dansk Blindesamfund laver. De er lavet af egetræ og hestehår. Du kan se deres lækre sortiment her

Til ansigtet 

Brug en mindre og blødere børste til ansigtet. Se denne her. Masser dit ansigt flere gange om ugen.

Gåture - bevægelse

Aktiv gang udendørs giver udluftning i lungerne og gang i blodomløbet. En halv times tid i rask gang er en god måde at få rørt dig på. Alene eller i selskab, men lad hunden i snor blive hjemme, dens snusen stopper dig alt for mange gange. Når du kommer hjem, så lav nogle armøvelser med afstand mellem benene. 

Oliebad

Hvis du føler dig en anelse knirkende og hvis du har tør hud, så er det ofte fordi, din krop har behov for smørelse. Du kan smøre dig ind med olie enten lokalt eller på hele kroppen. Lav et vandbad af kogende vand og sæt en lille skål med olie i det. Når olien er lunken, er den klar til at blive smurt på. Når du er smurt ind, så læg dig og hvil i ti minutters tid, pak dig godt ind, så du kan holde varmen. 

Bagefter tager du et varmt bad, du skal bruge lidt ekstra tid til at få olien af. Til formålet kan du bruge lidt groft mel eller kikærtemel. Der er sikkert også andre metoder.

Den lune olie kan også bruges, på led og ømme muskler. Masser olien i cirkelbevægelser på det udsatte sted. Lad det side ti mutterstid medens du laver nogle lette øvelser eller fokuserer på din vejrtrækning.  

God fornøjelse med din lille pause.