En efterårssvømmetur og næste uge

På lørdag flyver jeg til Paris. Jeg er i gang med endnu et år af min livslange uddannelse i yoga. Vi har nu brugt to år på positioner, vejrtrækning og filosofi.

For det første, har vi gennemgået mere end 60 forskellige yogapositioner. Vi har set grundigt på deres struktur og klassiske form, samt på tilpasninger af positionerne, for elever der ikke skal lave den fulde version (det er jo faktisk de fleste af os, selvom vi godt kan lave den klassiske form, så skal der en hel del år, praktik og vedholdenhed til). Derudover så vi på positionernes effekt på kroppen. 

For det andet, er vi gået i dybden med de klassiske vejrtrækningsteknikker. Der er nogle stykker og det tager tid at blive fortrolig med dem og finde ud af at bruge dem på en forsvarlig måde med sig selv og i undervisningen. Vi har brugt meget tid på at praktisere og finde den yoga der passer til os, det gjorde vi ved eneundervisning og guidning fra lærerholdet.

For det tredje, har vi modtaget læren om yogaens filosofi. Det fortsætter vi med dette år. Vi lærer om oprindelige teksters position og indhold og vi går i dybden med Yoga-sutraens indhold samtidigt med, at vi lærer at udtale, fremsige og huske sutraens fire kapitler og ca. 200 vers. Det i sig selv tager tid, også fordi det ikke blot er et spørgsmål om at lære udenad. Vi lærer også om indholdet i endnu en tekst, Sāmkhyakārikā , en tekst som beskriver yoga i praksis og det vi er. Denne lære videregives til den modne voksne.


Den videre lære fortsætter. Vi går dybere ind i studiet af teknik og fysiologi ved både positioner og vejrtrækning og kombinationerne mellem disse nu sat i dybere relation med sundhed og effekt. Vi studerer videre i filosofien og læringen af teksternes indflydelse. Derudover udvikles vores pædagogik for at forbedre vores evner til at videregive yoga på den bedst mulige måde til glæde for de elever vi modtager både i grupper og individuelt. Sidst men ikke mindst går vi ind igennem yogaterapiens nåleøje, hvor tilgangen til yoga udelukkende tager udgangspunkt i den enkelte elevs sundhed og tilstand. 

Er du nysgerrig på noget af det her, så spørg.